6 Ocak 2021 Çarşamba

Karaimlerin kısa tarihi

 



Karaimlerin kısa tarihi
Dünyanın en eski halklarından biri olan Karayim ' in tarihi binlerce yıldan fazladır. E ' nin eserlerinden birinde rastgele değil. Schwartz 'ın büyük tarihçi Adem' in Karaim olduğunu iddia ediyor. Bu varsayımda kesinlikle aynı fikirde değiliz. Adam ' ın kendisi de efsane. Karayim tarihi en az 5 bin yıl (6-7 bin yıl önce yaşamış protokarayim sorusu yeterli miktarda malzeme olmaması nedeniyle açık bırakıyoruz. Gelecekteki Karaim tarihçilerinin bu soruya tam bir netlik getirmesini umuyoruz.
MÖ milenyumun sonunda İran dağında Türk dilli kabileler yaşamıştı. Şu ana kadar pek net olmayan nedenlerden dolayı bu kabileler Doğu 'ya doğru ilerlemeye başladılar ve Orta Aralararası' na ulaştılar. Bu kabileler burada ayrıldı ve bir kısmı Güney Sümer Devleti ' nde güneye döndü. Diğer bir kısmı Kara Lider (Kara İmam veya Ceza-İmam) liderliğinde kuzeye döndü, gelecekteki Karaim halkının çekirdeğini oluşturdu. Ayrılma dini topraklarda gerçekleşti. Sümerler Pagan 'dı, Karaim' ler henüz öğretilerini tam olarak oluşturmamış olsalar da o zamanlar monoteizm teşvik etmişlerdi.
Halkın Karaim kısmı Kuzey Arası 'na ulaştı ve orada, mevcut Türkiye, Irak ve Suriye' nin Harran şehrinin çevresinde yerleşti. Kareim ve Sümer halkının her iki parçası da ticaret ve kültürel bağlantıları sürdürdü. Sümerler tarafından belirtilen birçok kültürel ve bilimsel başarı, Karaimlerin başarıları olarak kabul edilmektedir. Yani astronomi başarıları ve çivi yazma icadı aslında Karaima ' ya ait. Bazı bilim adamları Karaim isimlerinin buradan geldiğini düşünüyorlar. Semit halklarının çevresindeki Karayim dillerinde ′′ Karaim ′′ okuyucu ′′ anlamına geliyordu, çünkü o zamanlar karaimler tek iyi insanlardı. Efsanevi siyah liderleri adına Karayim isimlerinin kökeni hakkında daha muhtemel bir versiyonumuz var.
***
III-II milenyumun sınırında Abraham ve babası Farrah, Sümer Ur şehrinden ayrıldı ve önce Harran ' a taşındı, bir süre yaşamış, Merhum Farrah ' ı gömdü, ardından Harran ' dan ayrıldı ve Filistin ' e taşındı. Hurra 'da, İbrahim' de, tüm Hurey sakinleri gibi putperestti. Filistin ' e vardığında Abraham monoteizm itiraf etti. Doğal olarak Harran ' da Abraham ' ın Harran bölgesinde yaşayan Karayim ' lerden ödünç aldığı monoteizmi kabul etti. İbrâhim ' in Yahudiliği Karaim dinine çok yakındır. Yahudiliğin ve Karaim dininin yolları ayrıldı.
Yahudilik sürekli değişti ve Talmud yazıldıktan sonra başka bir din oldu. Aynı zamanda aslında tek bir dindi. MÖ yüzyılda Karaimler Hitit Krallığı 'nın bir parçasıdır ve onun ölümünden sonra Asur' un etkisi altındadır. Karaim tarihinin bu döneminde en az incelendi. Asur 'un ölümünden sonra Karaimlar, İran, Alexander Makedonya ve Parfya Krallığı' nın bir parçasıdır. MÖ yüzyılda Karamilerin bir kısmı Ortadoğu ' ya yayılır ve etkileri bu bölgenin çeşitli ülkelerinde bulunur. O zamana kadar Ortadoğu ülkelerinde Karayimlerin etkisi epizodik bir karakterdi. Örneğin Firavun Akhenaton tarafından Mısır ' da monoteizm teşebbüsü, Karaim eğitiminin açık bir etkisi altında yapıldı.
Mesele şu ki, Akhenaton 'un ilk bakanı Abdullah Pookie' ydi (muhtemelen Fuki). Her yerde ve her zaman Karaim mağaralarında yaşamayı tercih ederlerdi. Mangup Calais ve Juft Calais mağara şehirlerini hatırlamak yeterli (en son bazen Chufut Calais olarak adlandırılır). Görünüşe göre erken Hıristiyan Kumran topluluğu mağaralarda yaşamış, güçlü bir Karaim etkisi altındaymış. Birçok araştırmacı Meryem Ana ' nın Karaim kökenli hipotezini destekliyor. Aynı zamanda Meryem Ana 'nın İsa' yı mağarada doğurmayı tercih ettiği bir tartışma var. Bu tartışma bize pek inandırıcı gelmiyor.
***
MÖ ' nün başlangıcında Kafkasya Tepesi üzerinden şu anki Dağıstan topraklarına Karayimlerin kuzeye doğru ilerlemesi başlıyor. Bu süreç özellikle yüzyılda Müslüman Arapların istilası altında arttı. Yerel Türk kabileleri ile birleşerek Karaimler, komuta pozisyonlarını yavaş yavaş alan Hazar Kağanatını oluşturuyor. Bu dönemde karamizm Kağanat ' ın hakim dini haline gelir. Karaimler Kağanat bölgesinin her yerine yerleşiyor, Karameler Kırım ' a taşınıyor. Fakat Karamellerin İran 'dan ayrılmasından ve Arası' ndan ayrılmasından sonra bile bu bölgedeki ruhsal etkileri o kadar güçlü ki Anan Bin David liderliğinde yaşayan Yahudilerin bir kısmı yüzyılın sonunda Karaim inancına geçti.
Hazar Kağanatının ölümü ve Tatarların ardından Karaim halkının en büyük trajedisi oldu. Karayimlerin çoğu öldü ve kurtulan Kırım Tatarlarının hakimiyeti altında kaldı. Ancak kültürel olarak tam tersi oldu. Kırım Tatarları, sadece Karaim kültürünü değil, Karaim dilini de daha kültürel karameslerden aldı. İşte bu yüzden Kırım Tatarlarının dili diğer Tatarların dilinden bu kadar farklıdır. Son yüzyıllardaki Karayim tarihi oldukça iyi incelendi ve özel bir açıklama gerektirmiyor. Fakat bu çalışmada çözemediğimiz Karaim tarihinin boşluklarının Karaim tarihçilerin araştırmalarıyla dolu olacağına inanmak istiyorum.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder