Snezhana Kuboleva'yı (15) tanıtmama izin verin. Snezhana'nın adı Snezhnaya - Snowy dünyasından gelmektedir. Sibirya'nın 1500 Kuzey Selkup Yerli Halkından biridir. Bugün onun fotoğrafını çektim.
Snezhana, Sibirya'nın kuzeyindeki Yamal-Nenets Özerk bölgesinde bulunan Tolka köyünde yaşıyor. Köye sadece hava yoluyla ulaşılabilir. Haftada bir bu bölgenin başkentinden buraya küçük bir uçak geliyor; uçuş 3,5 saat sürüyor. Buraya gidecek yol yok. Tolka, Kuzey Selkup halkının yaşadığı üç köyden biridir. Birbirlerine sadece helikopter uçuşu ile bağlanan köyler.
Toplamda 3500 civarında Selkup insanı var. Dilleri, Ural dil ailesinin Samoyed grubuna aittir. Selkup halkı iki gruba ayrıldı - Snazhana'nın ait olduğu Kuzey grubu ve Güney grubu. Bu iki grup, Sibirya'nın birbirinden binlerce mil uzaklıkta bulunan farklı bölgelerinde yaşıyor.
Çok eski zamanlardan beri Selkuplar, Sibirya'nın Ob nehrinin havzasında yaşadılar. Oraya Sayan Dağları'ndan (Moğolistan ile Rusya arasındaki mevcut sınır bölgesi) geldiklerine inanılıyor Selkup Halkından ilk olarak 16. yüzyılın yazılı Rus kaynaklarında bahsedilmiştir. 16. yüzyılın sonunda, Rus kaynaklarında "Fareli Horde" olarak adlandırılan Selkups'un aşiret savaşçıları birliği vardı. Selkup aşiret lideri Vonya liderliğindeki 400 askerden oluşan ordu, Rus komutanlarının ve müttefiklerinin - Kod Khanty Halkının mangalarına inatla direndi. Vonya, Sibirya Hanı Kuchum ile birlik içindeydi, ancak Sibirya Hanlığı'nın düşmesinden sonra bile Ruslara yasak (haraç) ödemeyi reddederek bağımsızlık mücadelesine devam etti. 1598'de "Fareli Orda" nın düşüşünden sonra, Selkupların büyük bir kısmı çok daha kuzeye gitti ve uzak Taz Nehri kıyılarına yerleşti - bu, Selkup Halkının kuzey grubunun oluşumu böyle başladı. O zamandan beri, Kuzey ve Güney Selkuplar bölündü - aralarında Khanty ve Ket Halkının toprakları vardı.
Antik çağlarda Selkuplar, genellikle kolların ağızlarındaki yüksek nehir kıyısında bir hendek, sur ve çitle çevrili "koch" kasabalarını güçlendirmişlerdi. Konutlar "karamo" sığınakları ve kutup evleri "chuy-mo" idi; Kuzey Selkuplar arasında Nenets veya Evenki tipi mobil çadırlar da yaygındı.
Selkup Halkı avcı ve balıkçıdır. Güney Selkuplar at ve köpek kızakları kullanırken, Kuzey Selkuplar ulaşım aracı olarak bir ren geyiği kullanıyordu (ren geyiği yetiştiriciliği Selkuplar tarafından Nenets ve Evenki Halkından ödünç alındı). Güney Selkuplar ağırlıklı olarak kumaş kullanırken, Kuzey Selkuplar ren geyiği derilerini kışlık kürk kıyafetleri için kullanırlar. Bu fotoğraftaki Snezhana, parka denen bir palto ve pimy denilen ayakkabı giyiyor.
Kürk, bir para birimi ve vergi ödeme aracı rolünü oynuyordu. 19. yüzyılda, değişim birimi 10 sincap derisinden oluşan bir paketti. Wolverine veya kızıl tilki, böyle bir gruba, kutup tilkisi veya samur - üçe eşitti. Selkuplar metal aletler, silahlar, kumaşlar almak için Ruslarla kürk, balık, çilek ve fındık alışverişinde bulundu. İlk zamanlarda Selkups çok gelişmiş bir seramik üretimine de sahipti: sadece kilden çeşitli tabaklar değil, aynı zamanda pipolar, ağlar için platinler, döküm kalıpları, çocuk oyuncakları ve kült heykeller de yapılıyordu. 17. yüzyıldan beri çanak çömlek tamamen ortadan kalktı. Aynı zamanda ticaretin etkisiyle yerel dokumacılık da çürümeye başladı. Selkup el sanatları ürünleri, daha fazla seri üretilen Rus yapımı ürünlerle rekabet edemedi. Yakın zamana kadar, Kuzey Selkuplar demirciliği sürdürdüler ve komşu Yerli halklar arasında ustalıklarıyla ünlüydüler Şu anda, Kuzey Selkuplar arasında en ünlüleri sığınak tekneleri yapan ve kürklü giysiler diken ustalardır.
Başlangıçta, Güney Selkuplar tütün ve arpa yetiştiren ilkel tarımla uğraştılar. Sarana kökü, çilek ve yemişlerin toplanması yaygındı. Arpa unu ve saranadan ekmek pişirilir ve kendi ekmek şarabı da yapılırdı. Yaygın yemeklerden biri, yaban mersini içinde fermente edilmiş balıktı. Normal yiyecekler haşlanmış ve çiğ et, haşlanmış veya pişmiş balıktı. Selkupların el sanatları üretimi olarak tarım kültürü neredeyse yok olmuştu. Birçok ürünü yerel olarak üretmekten daha karlı hale geldi.
Selkup Halkına göre Evren, Cennet, Dünya ve Cehennem olmak üzere ikiye ayrılır. Üç kürenin tamamı nehirle birbirine bağlanır ve şaman, şamanın Cennete tırmandığı çentikleri veya dalları boyunca yedi kürekli bir "rontyk" teknesiyle ve bir ağaçla Aşağı Dünya'ya inebilir. Şamanlar arasında "sumpytyl kup" (hafif şaman) ve "kamytyryl kup" (karanlık şaman) vardır. Şamanlar kesinlikle müzikal ve şiirsel bir hediyeye sahiplerdi - her bahar Kuşların Gelişi töreni düzenlenirdi ve bir şaman bir şarkı söylerdi.Eski zamanlarda Selkuplar havada cenaze töreni yaparlardı. Selkup shama yok
Ne yazık ki bugünlerde ns.
Şu anda, Selkup'ların zengin ve benzersiz geleneksel kültürü, yerini modern standartlara bırakıyor. Bilinen nedenlere ek olarak, geleneklerin korunması, halkın bölgesel ayrılığı tarafından da engellenmektedir - üç Selkup Halkı bölgesi, üç farklı idari-bölgesel varlığa aittir. Aralarındaki bağlantılar çok sınırlıdır. Selkuplar, bütünlüğü ve kültürü kritik sınırda olan ülkelerden biridir. 20. yüzyılda Selkupların sayısı neredeyse yarı yarıya azaldı.
Alexander Khimushin'den The World In Faces fotoğraf projesi. Yerli Halk portreleri aracılığıyla dünyanın geleneksel kültürlerinin çeşitliliği
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder