20 Eylül 2020 Pazar

Tuva ' dan ünlü eşsiz altın şarkı, insan, domuz ve köpek kasılması. Kompozisyon küçük (yükseklik 3,4 cm), serdolik ve turkuaz yapıştır ile süslenmiş. Yaban domuzu insanın ayağına saplar, o da domuz hançeriyle delirir. Köpek domuzun arka ayağına takıldı. Bu bir tür nesnenin üst katında olduğunu varsayıyorum. Bu rastgele buluş 1978 yılında Balgazyn köyüne yakın, oldukça destansı ve komedyen şartlar altında A.D.Gracha gezisi tarafından yapıldı... Arkeolojiyi bu yüzden seviyoruz 🙂 ________________ Tuva ' dan İskit dönemine ait eşsiz bir şans altın buluşu. 1978 yılında Tuva 'da Balgazyn yakınlarındaki Alexander Grach' ın keşfedildi. Bu küçük döküm pommel (h. 3,4 cm), İskitli savaşçı / avcı, yaban domuzu ve köpek arasındaki kavgayı tasvir eden turkuaz ve karnaval Inlays ile

 
















Tuva ' dan ünlü eşsiz altın şarkı, insan, domuz ve köpek kasılması. Kompozisyon küçük (yükseklik 3,4 cm), serdolik ve turkuaz yapıştır ile süslenmiş. Yaban domuzu insanın ayağına saplar, o da domuz hançeriyle delirir. Köpek domuzun arka ayağına takıldı. Bu bir tür nesnenin üst katında olduğunu varsayıyorum.
Bu rastgele buluş 1978 yılında Balgazyn köyüne yakın, oldukça destansı ve komedyen şartlar altında A.D.Gracha gezisi tarafından yapıldı...
Arkeolojiyi bu yüzden seviyoruz 🙂
________________
Tuva ' dan İskit dönemine ait eşsiz bir şans altın buluşu. 1978 yılında Tuva 'da Balgazyn yakınlarındaki Alexander Grach' ın keşfedildi. Bu küçük döküm pommel (h. 3,4 cm), İskitli savaşçı / avcı, yaban domuzu ve köpek arasındaki kavgayı tasvir eden turkuaz ve karnaval Inlays ile







Orta Asya.  Yeni yazı ve sanat eserleri.  Moskova: 1987.N.L. Grach, A.D. Kale

Tuva'dan İskit zamanının altın bileşimi.

// Orta Asya: yeni yazı ve sanat eserleri. M .: 1987, S. 134-148, 332-334 .

 

1978 tarla sezonu boyunca, İskit-Saka altının yerel koleksiyonu yeni bir keşifle dolduruldu - Tuva'nın Tandinsky bölgesindeki Balgazyn köyü yakınlarında, İskit zamanının altın hacimsel bileşimi bulundu. Bu şey, toprak yüzeyinde mühendis-topograf V.A. tarafından fark edildi. Bogdanov , Tuva ASSR Bakanlar Kurulu'na bağlı Tuva Bilimsel Dil, Edebiyat ve Tarih Araştırma Enstitüsü'nün Balgazyn keşif gezisinin [1] çalışma alanında bulunan sürülmüş mezar alanı Teerge II topraklarında aletli araştırmaların üretimi sırasında  (burada çalışma, büyük bir sulama sisteminin inşaatı alanında gerçekleştirildi. Tannu-Ola sırtının kuzey yamaçları boyunca). [2]

 

Altın ve yarı değerli taşların (akik ve turkuaz) heykelsi kompozisyonu (Şek. 1, 2) bir yaban domuzu avını tasvir eder ve üç figür içerir: kılıç-akınak olan bir adam, kalbin altında bir yaban domuzuna vurur; direnen yaban domuzu sağ dişini avcının sol bacağına batırdı; bir av köpeği domuzu arkadan yakaladı. Avcı kısa bir kaftan giymiş (kaftanın kenarı ve omuz süsleri akik eklerle çerçevelenmiştir); kol manşeti gösterilmiştir; avcının sağ tarafında bir yay ve titreme vardır. Bir kişinin yüzü çok karakteristiktir - altı çizili uzun bir burnu ve büyük, kıvrılmış bıyığı ile belirgin bir Kafkasyalı. Yaban domuzu ve bir köpeğin kulaklarında - akik ekler, turkuaz ekler - bir kişinin ve her iki hayvanın gözünde, akik ve turkuaz ekler kompozisyonun ayağını çerçeveler.

 

İç yüzeyde kumaş baskılar açıkça görülüyor, burada bir de süveter var.

 

Boyutlar: yükseklik 3,4 cm, ayak genişliği 4,4 cm.

 

Birkaç önemli ayrıntı için (aşağıda özellikleri üzerinde duracağız), Balgazyn'in kompozisyonu, iki buçuk asırdır araştırmacıların görüş alanında olan bir koleksiyon olan Peter I'in ünlü altın koleksiyonunda sunulan eserler yelpazesine aittir.

 

Koleksiyon, zamanının büyük bir sanayi devi olan 1715'te başladı.

(134/135)

Gil cetvel A.I. Demidov, Tsarevich Petr Petrovich'in doğumuyla bağlantılı olarak, Tsarina Catherine'e "zengin altın höyük (kurgan - NG, AG ) şeyler ve yüz bin ruble para" verdi. [3] Bu buluntular Çar Petrus'un dikkatini çekti ve bu nesnelerin, eski eserlerin ve diğer nadir sergilerin toplanması ve incelenmesi üzerine Peter I'in ünlü kararlarının yayınlanması için ana teşviklerden biri olduğu varsayılabilir. 1716'da Sibirya valisi Prens M.P. Gagarin, İskit zamanının yeni altın eşyalarını Çar Peter'a gönderdi. Bu eşyalar birlikte, 1726'da Kunstkamera'da tutulan İskit zamanına ait altın şeylerin koleksiyonunu oluşturdu  [4] ve 1859'da şimdi Özel Depo'da [5] olan Ermitaj'a girdi.  (18. yüzyıldan beri, koleksiyon pratik olarak yenilenmedi ve Balgazyn bulgusu, Peter koleksiyonunun altın şaheserlerinin burada görünmesinden 252 yıl sonra Kunstkamera'nın duvarlarında incelenmeye başlandı).

 

Scytho-Sibirya altını üzerine Gagarin belgeleri A.A. tarafından yayınlandı ve yorumlandı. Spitsyn,  [6] ve ardından S.I. Rudenko  [7] ve M.P. Zavitukhina. [8]

 

Peter M.P. Gagarin, "ikinci" hayatındaki İskit-Sibirya altını yine insan tutkularının uçurumuna ve aynı zamanda büyük bir politik oyuna düştü. Prens Matvey Petrovich Gagarin, 1701-1707'de Peter'in yakın arkadaşlarından biriydi, 1708'de ilk Sibirya valisi oldu. Bu pozisyonda, gümrük, yasak ve meyhane ücretlerinde elini koşturan büyük açgözlü bir adam olarak "ünlü" oldu. 1715'te hükümetin sabrı tükendi ve M.P. Gagarin, zimmete para geçirmekten yargılanmış, ancak 1719'a kadar görevde kalmıştır (1721'de Prens Gagarin, hüküm giymiş ve Çar'ın huzurunda Adalet Koleji'nin pencerelerinin önüne asılmıştır; suçlu valinin tüm akrabaları da buraya getirilmiştir). [dokuz]

 

Koleksiyonun Demidov ve Gagarin bölümlerinin alınma tarihlerini karşılaştırırsak, Ural kodamanının Sibirya valisinin önüne geçmeyi başardığı, hediyesini MP'den bir yıl önce "dişe göre" yapmayı başardığı ortaya çıkıyor. Gagarin, hemen Sibirya valisine eski nadir şeyleri aramak ve teslim etmek için sözlü bir emir veren Çar Peter'ın buluntularıyla ilgilenmek için. Böylelikle İskit-Sibirya altınının gönderilmesinin, para toplayan valinin itibarını artırmadığı ortaya çıktı. Altının gönderilmesi, uzun zamandır beklenen ilgisizliğini değil, sadece çarın emrinin koşulsuz yerine getirildiğini işaret ediyordu - Prens Gagarin'in lehine yapılan bu eylem başka hiçbir şeye tanıklık etmedi. Ayrıca, el arabası altının keşfinin "hızına" dikkat çekmeden edemedi. [on]

 

Peter'ın koleksiyonundaki öğelerin incelenmesindeki ana zorluklardan biri, buluntuların noktalarının bilinmemesidir - belgeler, bulundukları bölge hakkında tek bir kelime içermiyor, "antik çağın

(135/136)

Onların bagajı. " M.P. Son zamanlarda bu belgeleri tekrar inceleyen Zavitukhina, haklı olarak şunları söyledi: “…“ Sibirya ”adı tarihsel olduğu için, gizemli“ antik bagajlar ülkesi ”bilinene kadar kalmalıdır. Bundan anlaşılmasa da, koleksiyonu oluşturan tüm parçaların bugünkü sınırları içindeki Sibirya topraklarında bulunduğu anlaşılıyor. " [onbir]

 

Peter I koleksiyonundaki eserlerin yerelleştirilmesinin belirsizliği, Trakya kökenlerine dair bir fikir bile doğurdu. [12] Yalnızca Irtysh ve Priishim bölgelerinde bulunan Sibirya koleksiyonundaki şeylerin kökeni hakkında literatürde ve yargılarda sunulmuştur. [13]

 

Balgazyn bulgusunun önemi, kesin bir bölgesel referansı olan Sibirya koleksiyonunun bir parçası olmasıdır. Tuva'dan elde edilen bulgu, şüphesiz, sadece Sibirya topraklarının değil, aynı zamanda Orta Asya topraklarının da I. Peter'ın koleksiyonundaki "eski eşya toprakları" arasında olduğuna işaret ediyor.

 

Balgazynsk kompozisyonunun teknik ve üslup özellikleri, daha önce belirtildiği gibi, çalışmanın Peter'ın koleksiyonunun çemberine ait olduğuna dair hiçbir şüphe bırakmıyor.

 

Altın dökümü, fazla balmumunu çıkarmak için kullanılan bir bez kullanılarak bir kalıpta yapıldı. Altın levha basılamayacak kadar kalındı. [14] Kalıptan çıkarıldıktan sonra, bileşim rafine edildi - kakma giysi parçaları, hayvan kulakları, yaban domuzundaki toynak parçaları gibi ayrıntıların lehimlenmesi. Sonra bir keski ile kompozisyonun yüzeyinin dikkatli bir incelemesi yapıldı - tüm figürlerin dış hatları çizildi, keski vücudun bölümlerini işaretledi (kıvrımlar, çıkıntılar, köpek pençeleri, insan parmakları), kılıcın kabzası lehimlendi, yaban domuzu ağzı, dişleri ve dişleri, yayın ana hatları, yüz özellikleri insan ve hayvan ağızlıkları.

 

Peter koleksiyonundaki birçok parçanın yanı sıra, kakma için carnelian ve turkuaz kullanılmıştır. İnsanların, köpeklerin ve domuzların gözleri turkuaz boncuklarla kaplanmıştır; bunun için, kesici dişle ana hatları çizilen göz çevresi boyunca yukarıdan özel olarak delikler açılmıştır; ters tarafta, boncuk oraya düşmemesi için plakalar lehimlenir. Köpeğin üçgen şeklindeki kulağı, aynı şekilde, lehimli plakalardan yapılmış bir jantla desteklenen carnelian ile kakma ile kesilir; arka tarafta, carnelian eki de bir lehimli plaka ile desteklenir. Lehimli kenarlar, adamın kaftanının kollarındaki ve süslemesindeki kakmayı destekler.

 

Stand, iç kısımda kakma için özel dikdörtgen hücrelerle birlikte dökülür ve üstüne dörtgen hücreli bir plaka lehimlenir - bu hücreler, alternatif turkuaz ve carnelian ile kaplanır (emaye işi emaye tekniği açıkça taklit edilir).

 

Enine kesitte dikdörtgen olan pim, ayrı ayrı dökülür ve iç boşluğun enine kesitinde lehimlenir, köpek figürünü birleştirir

(136/137)

ki bir yaban domuzu suratlı. Pimin orta kısmında altın lehim kalıntıları vardır.

 

Dolayısıyla, tüm temel özellikleriyle bir kompozisyon oluşturma tekniği, Peter'ın koleksiyonundan öğeler oluşturma tekniğiyle gerçekten örtüşüyor. [15]

 

Kompozisyon özellikleri - üç figürün hepsinin de yazılı olduğu bir yarım küre içine yerleştirme - bir adam, bir yaban domuzu ve bir köpek, sahne birbirine sıkı bir şekilde inşa edilmiştir. İlginç bir şekilde, katlanmamış kompozisyon Petrovskaya koleksiyonunun rozetine benziyor - tıpkı Sibirya koleksiyonunun rozetleri gibi, ambalajın açılması merkeze göre bölünme ile karakterize ediliyor.

 

Peter I koleksiyonunda yer alan eserlerle Balgazyn'den bestenin üslup ilişkisinin başlıca işaretleri şu şekildedir:

 

1. Figürlerin oranları benzerdir - uzundurlar, uzuvlar “yere” yerleştirilmiştir.

2. Hayvanın (köpeğin) ön ayakları tam profilde gösteriliyor ("trilopost").

3. Süslemenin biçim ve karakterinin - mücevherlerle işlenmiş - benzerliği özellikle dikkat çekicidir. Petrine altınındaki hayvanların kulaklarının şekli yaprak şeklinde ve üçgendir (kedi avcılarının kulakları yarım daire şeklindedir). Tam olarak aynı kakma lehimleme ve bizim durumumuzda. Kompozisyonun tabanında işlemeli dikdörtgen örgüler, teknik olarak "Yaban domuzu için at avı" çift plakalar üzerindeki kakmaya oldukça benzerdir, ancak bu durumda örgüler avcı kıyafetlerinin kakma süslemesi için kullanılır.

 

Bize göre, Balgazyn kompozisyonunun bir tür asanın tepesi olduğunu varsaymak en muhtemel olanıdır - nesnenin büyüklüğü, onu bir giysi veya başlık niteliği olarak açıklama olasılığını dışlar. [on altı]

 

Randevu ve tarihi ve etnografik ayrıntıları belirlemek için gerçekleri - giyim, silah ve avlanma teknikleri - dikkate almak gerekir.

 

Altın avcısının kıyafetleri, Büyük Peter'in Sibirya koleksiyonundan eşleştirilmiş turkuaz kaplı altın plakalarda gösterilenlere benziyor (bu plaklar aynı sahneyi gösteriyor - kayalar ve çalılıklar arasında heyecan verici bir yaban domuzu avı sürüyor; iki avcıdan birinin atı öfkeli bir hayvan tarafından kenara atılıyor, binicinin kendisi ağaca düştü, ancak ikinci avcı - bu kompozisyonun ana figürü - tam dörtnala yayı çekiyor ve ok domuza çarpmalı; yanda, avcılardan saklanan bir dağ keçisi var). [17] Merkez avcının kıyafetlerinin detaylı bir şekilde tasvir edildiği incelenmesi, Balgazyn avcısının kıyafetlerine benzerliğini gösterir - bu aynı zamanda, alt kenar boyunca süslenmiş bir süsle süslenmiş kısa bir kaftandır (süsleme de parçalara ayrılmıştır), omuz uzunluğunda dairesel bir süsleme, manşetleri vardır.

 

Altın avcının ayakkabıları hakkında bir yargıya varılabilir. Ne giydiğine oldukça güvenebilirsin

(137/138)

yüksek (diz üstü), yumuşak tabanlı dar botlar. Olağanüstü arkeolog ve etnograf S.I. Altay ve diğer buluntuların analizine dayanan Rudenko, bir zamanlar son derece önemli bir sonuca varmıştı - bu, ayakkabı değil, atlıların ayakkabılarıydı ve bu nedenle "zamanla, bu türden uzun üstleri ve tabanı olmayan ayakkabılar, Orta ve Orta Asya, özellikle Kırgızlar ve Kazaklar ”. [18]Balgazyn kompozisyonunda tasvir edilen kompozisyona göre, bot ve pantolonun nerede eşleştiğini anlamak zordur, ancak avcının bacağının kapalı olduğu açıkça görülmektedir. Bu arada, eski Pazyryk halkı arasında ayakkabılar ve dar pantolonlar kullanılıyordu (İkinci Beşadar höyüğünde erkek ayakkabılarının keşfine bakılırsa), bu, Beşinci Pazyryk höyüğünden hissedilen törenlerde atlıların görüntüleriyle kanıtlanıyor, Sibirya koleksiyonundan altın rozet üzerindeki görüntüler buna tanıklık ediyor. Peter I (bir ağacın altındaki sahne) - tüm bu örnekler S.I. Rudenko. [on dokuz]

 

Altın plakalarla süslenmiş yüksek botlar ve dar pantolonlar da Issyk mezar höyüğünde giyilirdi. [20]

 

Altın avcının sağ elinde, domuzu vuran kılıç hançer değil, tam olarak kılıçtır. 5.-3. yüzyıl Salgyn kültürüne ait mezarların kazılarında bol miktarda bronz akinaki hançerler bulunmuştur. M.Ö. Tuva'da  [21] - biçimleri farklıdır ve en önemlisi, altın kompozisyondaki silahlara göre ölçülemeyecek kadar düşüktür. 8-6. Yüzyılların Aldy-Bel kültürünün mezarlarından elde edilen hançerler, boyut olarak eşit derecede düşüktür ve şekil bakımından farklılık gösterir. M.Ö. (Kuylug-Khem I,  [22] Arzhan  [23] ).

 

Avcının elindeki kılıç, büyük, geniş, iki kenarlı, açıkça işaretlenmiş bir kaburga ile, artı, hafif alçaltılmış kanatlarla büyük, geniş.

 

Tuva'nın altın kompozisyonundaki kılıç, K.F.'nin atfettiği gerçek kılıçlar arasında benzerlikler bulur. Smirnov'dan Savromatların Prokhorovka kültürünün ilk aşamasına (MÖ IV.Yüzyıl): bunlar köyden kılıçlar. Buruktal, konum. Nizhne-Krasinsky. [24] Haç şeklinin şekli, Altay Dağları'ndaki Achik vadisinde yanlışlıkla bulunan kılıç altın avcısı masif demir hançere çok yakındır  [25] (aynı zamanda kompozisyonumuzla doğrudan ilişkili mevcut görüntüler olan hançer üzerinde - onlar için aşağıda tartışılacaktır. Balgazyn bulgusunun anlambilim sorusu ile bağlantı).

 

Avcının sağ tarafındaki yay, sanki sadağın üstüne konmuş gibi karmaşık tiptedir. Literatürde İskit olarak bilinen bu yayın, anavatanı Avrasya bozkırları olan ve Küçük Asya'da ödünç alındığı yay olduğundan şüphe edilemez. [26] Altın bir savaşçıya ait bir yay omuzları, İskit yaylarında olduğu gibi güçlü bir şekilde kavislidir.

 

Kul-ob elektrikli vazoda tasvir edilen bu yaylardır - anlatı frizinde tasvir edilen hemen hemen tüm karakterler onlarla donatılmıştır. [27] Aynı yaylardan

(138/139)

Kul-Oba'dan dikilmiş plakaların üzerinde tasvir edilen askerler ateş ediyor. [28] Böyle bir yayın, Voronezh yakınlarındaki Sık mezar höyüklerinden [29] ve Gaiman'ın mezarından bir kapta bulunan bir gemide görülüyor  [30] Tolstaya Mogila höyüğünden kraliçeye ait olan ünlü pektoral göğüs üzerinde aynı yaylar (goritlere yerleştirilmiş) tasvir edilmiştir. [31] Yayınladığımız bulgunun bölgesel olarak en yakın benzetmelerinden, bir Pazyryk keçesi üzerindeki bir kadın tanrının önünde duran bir süvari figürünün yan tarafındaki bir yaydan bahsedilmelidir. [32] Son olarak, aynı yay, Peter I'in Sibirya koleksiyonundan bir altın rozet üzerindeki resimler arasında sunulur (bir ağacın altındaki sahne). [33]

 

A.I.'ye göre. K.F.'ye göre İskit yayları Melyukova, 0,6 metreden biraz daha fazla, 0,75-0,8 m, bazı durumlarda 1 m'ye varan boyutlara ulaştı  [34] , K.F. Smirnov, 0.8 m'ye ulaştı  [35] Gördüğünüz gibi, araştırmacıların İskit yayının küçük boyutu hakkındaki görüşleri genellikle örtüşüyor. Altın avcının yanında gördüğümüz tam bu büyüklükte bir yay.

 

Daha sonraki Hunno-Sarmatian zamanının yayları genellikle İskit yaylarına benziyordu, ancak uçları İskit-Saka yaylarınınki kadar kavisli değildi ve boyutları İskit yaylarının boyutlarını (1.2-1.6 m) önemli ölçüde aştı. Bir keresinde, Kara-Khol'da (Karasuglug-Shol-Aksy mezarlığı, KX-58-IV höyüğü) Kuzeybatı Tuva'da Hunno-Sarmatian zamanına ait bir höyüğün yerinde korunmuş benzer bir yay kalıntılarını bulduk. [36]

 

Tuva'daki İskit dönemine ait höyüklerin kazıları sırasında, çok sayıda köksüz höyüğün kazısı da dahil olmak üzere, kılıçlar hiçbir zaman bulunamadı. Bu, elbette, kılıçların kullanılmadığı ve atlı savaşçıların yalnızca kısa hançerlerle savaştığı anlamına gelmez. Kılıçların yanı sıra, mezarlarda fiyonklar yoktur, ancak çeşitli türlerde oklar bol miktarda sunulur. Cenaze törenlerinde kılıçların yokluğunun yanı sıra yayların yokluğu, eşlik eden envanterin ritüel kısıtlayıcılığına uyulmasıyla açıklanmalıdır - belirli nedenlerden dolayı, gerçek hayatta var olan bazı şey kategorileri asla ölülerle birlikte mezarlara yerleştirilmedi.

 

Bu koşullar, altın kompozisyon üzerindeki kılıç ve yay görüntülerini, İskit zamanının Orta Asya savaşçısının silahlarını karakterize etmek için daha da değerli bir kaynak haline getiriyor.

 

Altın avcının sağ tarafındaki sadak (bu tam olarak sadaktır ve ateşte değildir) oldukça büyüktür, kenarlıklı yuvarlak bir ağzı ve düz bir kapağı vardır (turkuaz kapak), kılıfın gövdesi enine kesitte ovaldir, alt kısmı düzdür.

 

A.I. Melyukova, İskit oklarının yanı sıra goritlerdeki oklar için bölmelerin yukarıdan bir kapakla kapatıldığını  [37] not eder - bu ayrıntıda, altın avcının sadağı Avrupa İskit okçularına benziyor gibi görünüyor. Hayatımın her gününde

(139/140)

İskitlerin büyük ahşap sadakları vardı (sabit boyutlar: Vitova'nın mezarı - uzunluk 0.53 m, genişlik - 0.26 m, bu grubun höyüğü 8 - uzunluk 0.61 m, genişlik - 0.24 m, Bobritsky mezarlığı, höyük 31 - uzunluk 0,7 m, genişlik - 0,17 m). [38] İskit mezar höyüklerinde küçük deri çantalar da bulunmuştur. A.I. Melyukova, E.A.'dan esprili bir öneride bulunur. Znosko-Borovskiy - büyük ahşap sadaklar dükkânlardı ve küçük deri olanlar sarf malzemeleri idi. [39] Donmuş kırılmamış mezarlar da dahil olmak üzere, Tuva'nın İskit dönemine ait höyüklerde hiçbir zaman tahta okluklar bulunmamıştır. Ancak Sagly-Bazhi II'nin mezarlıklarının kazıları sırasında büyük deri kılıflar bulundu.

 

Etnografik malzemeleri  [40] Elimizdeki ve (Tuvaca süreli cherhavans olan) Modern Todjamn tarafından yaban domuzu av yöntemleri hakkında bilgi vermek bir yaban domuzu bir kişinin de gidince bize durumunda Tuvaca avcılar tarafından kullanılan üç ana yöntem ayırt etmenizi sağlar ...

 

1. Soğuk silahlarla savaşırken, avcı, midesini ölümcül domuz dişlerinden koruyarak, domuzun sırtına düşer, başıyla bir tür "karşı ağırlık" yapar ve sağ eliyle kalbe vurur.

2. Yakınlarda bir ağaç varsa ve avcıya öfkeli bir yaban domuzu koşarsa, o yukarı atlar ve bacaklarını bükerek kendini bir dalın üzerine çeker.

3. Ve üçüncü yöntem - eğer yakınlarda bir güdük varsa, üzerine atlanması tavsiye edilir - avcının domuzu asla güdük ulaşmaz.

 

Bu etnografik verileri İskit zamanının altın otantiklerinin arazileriyle karşılaştırdığımızda, bizim tanımladığımız ilk tekniğin Balgazyn'in altın kompozisyonunda kesin olarak gösterildiğine ikna olduk - yaklaşık iki buçuk bin yıldır bu kahramanca teknik Orta Asya'daki avcıların hayatlarını kurtarıyor.

 

Etnografik veriler, bilim adamlarının defalarca dikkatini çeken Büyük Peter "Yaban domuzu avı" nın Kunstkamera koleksiyonundan eşleştirilmiş plakaların çalışmasına yeni dokunuşlar eklemeyi mümkün kılıyor - ikinci avcının konumu, araştırmacıların bir ağaçta olduğuna dair herhangi bir yorum yapmadan belirttikleri kişiyle ilgili olarak ikna edici bir şekilde deşifre edildi. Etnografik bilgiler ışığında, ünlü rozet üzerindeki kompozisyonun savunma tekniğini gösterdiğini söylemek güvenlidir - atı kızgın bir yaban domuzu tarafından kenara atılan, bir ağaca atlayan ve yaban domuzundan kaçan bir avcı.

 

Balgazyn'in altın kompozisyonu, M.I. Rostovtseva: "Hayvan tarzının taşıyıcıları avcılar ve göçebelerdi, ancak köylüler ve çiftçiler değildi." [41]

 

Bir kişinin görüntüleri, özellikle antropolojik tip hakkında bir yargıya varılabilecek şekilde, yakın zamana kadar antik sanatta hiç bilinmiyordu.

(140/141)

onlar Orta Asya göçebeleridir. Bu türden ilk buluntulardan biri, bir cenotaph (Duzherlig-Hovuzu II mezar alanı, 2 höyük) içinde bulunan bir insan yüzünü tasvir eden küçük boynuzlu bir madalyondu - ilkelciliğe rağmen, uzun bir yüze sahip bir öznenin tasvir edildiği konusunda bir yargıya varmak hala mümkündü. uzun burun ve hafif eğik gözler ("Kafkasya ve Mongoloid katkılı"). [42]

 

Balgazynsk kompozisyonundaki kişi antropolojik olarak kesinlikle kesin olarak tasvir edilmiştir - bu şüphesiz bir Kafkasyalı. Balgazyn'den Altın Adam, İskit zamanının Orta Asya Kafkasyalılarının Tuva'dan bu kadar güvenilir ilk portresidir - bu gerçeğin önemi fazla tahmin edilemez.

 

Orta Asya'daki eski Kafkasyalıların sorusu uzun zaman önce gündeme geldi - eski araştırmacılar G.E. Grumm-Grzhimailo. G.E.'ye göre bu Kafkasyalılar. Grumm-Grzhimailo, "kızıl saçlı di" vardı Orta Asya'nın (Tangutlar, Tuvinliler) ve Sibirya'nın (Tungus) bir dizi modern halkının antropolojik tipinde bugüne kadar hayatta kalan Kafkas bileşeninin varlığını doğru bir şekilde belirttikten sonra, G.E. Grumm-Grzhimailo, eski Kafkasyalılara çok özel bir kulturtrager rolü atfetmiştir. [43]

 

Gerçek bilimsel gerçek ile bu gerçeğin hipertrofik anlayışının karıştırılmaması gerektiği açıkça vurgulanmalıdır - Orta Asya'daki Kafkas bileşeni yerleşik bir gerçekliktir ve bu gerçekliğin analiz ve açıklamaya ihtiyacı vardır.

 

Eski Orta Asya ve Güney Sibirya Europeoids konusunun antropolojik yönleri, G.F. Borçlar. [44] Bu sorun defalarca V.P. Çok önemli sonuçlara varan Alekseev. Antropolojik veriler ışığında, bu makalenin yazarlarından biri ve Tuva'daki diğer araştırmacılar tarafından cenazeleri araştırılan eski Türklerin dikkat çekici bir Caucasoid katkısına sahip olduğu söylenebilir. Bu gerçek V.P. Alekseev, Mongun-Tayga tipi anıtları bırakan daha eski nüfusun Caucasoid'iyle (son on beş yıldaki çalışmaların ışığında, bu tür höyüklerin bir dizi varyantı şüphesiz Bronz Çağı'na aittir) ve İskit zamanının insanlarının Kafkasya bileşeniyle makul bir şekilde bağlantılıdır. [45]

 

Nitekim Bronz Çağı ve Orta Asya İskit zamanındaki insanlar iz bırakmadan kaybolmadı - bazıları 3. yüzyıl olaylarından sonra bile. Hunların genişlemesi ve bir bütün olarak İskit dünyasının çöküşüyle ​​ilişkilendirilen MÖ, aynı topraklardaki etnik süreçlere katılmaya devam etti ve İskit zamanının eski halklarının torunları, örneğin Tuvenler gibi Türkçe konuşan halkların bir parçası oldu. Bu sorunla ilgili özel çalışmalar V.I. Tuva'nın çeşitli bölgelerinde Bogdanova,

(141/142)

Cumhuriyetin güneybatı ve güney kesimlerinde, modern nüfusun antropolojik olarak Moğol özelliklerinin zayıflamış bir tezahürü ile karakterize edildiğine inanıyorlardı. Bu sonuç dermatoglifik, seroloji ve odontoloji verileriyle doğrulandı. [46] V.I. Bogdanova, şüphesiz önemli bir sonuca vardı: "... Tuva topraklarında ırk oluşturma sürecinin temeli, iki büyük ırksal kökün - Kafkas ve Moğol kökünün karıştırılmasıydı." Tuvanların ırksal özelliklerinin oluşumu sürecinde bu bölgenin. [47]

 

Balgazyn'li altın avcının, Beşinci Pazyryk höyüğünden [48] keçe üzerinde tekrar eden bir sahnede atlı ile benzerliği çok önemli görünüyor  - bu kült sahnesinde bir kişi var olan her şeyin Büyük Tanrıçası'nın önünde duruyor (eski İran dünyasının büyük kadın tanrısı, tanrıça Umai adı altında eski Türk zamanına geçiyor ve Bu isim altında, görüntü Sayan-Altay halkları arasında etnografik moderniteye kadar varlığını sürdürüyor). [49] Süslü ve omuz süslemeli kısa kaftanlar, ayakkabılar ve fiyonklar çok benzer. Önemli olan, hem burada hem de orada, belirgin şekilde uzun burunlu, bıyıklı bir Kafkasya'yı tasvir ediyor olmasıdır.

 

Çarpıcı benzerlikler hem de Pazırık Sfenks ile, sadece Büyük Tanrıça önce ayakta karakteri ile altın avcı birleştirmek - bir yarı-insan, yarı-aslan, yırtıcı fantastik kuş ile mücadelede bir tekrarlanan sahnesi tasvir,  [50] - tüm bu aynı zamanda ana kadar sarılıyor hissetti gösterilir daha önce bahsedilen beklenti sahnesi ile alan. Avcının yüzü ve sfenksin yüzü benzerdir (her ikisi de bıyıklı, uzun burunlu), saç modeli benzerdir - her ikisinin de bir ön kilidi vardır, aynı ve çok özel bir şekilde taranır, altın avcının arkasında bir örgü veya kulak gösterilir, Pazyryk'ten bir sfenks figüründe bir tırpan ve bir hayvanın kulağı gösterilir.

 

Sİ. Rudenko, Pazyryk'e benzeyen fantastik görüntülerin Yakın Asya kökenini ikna edici bir şekilde gösterdi. "Yarı insan yarı aslan". Asur ve Urartu mühürlerinde, Hititlere ait sanat eserleri arasında (MÖ XIV yüzyıl) fantastik yaratıkların bu tür görüntüleri bulunur. Bu tür fantastik yaratıkların görüntüleri, Nimrud Sarayı'nın kısmalarında bulunur. Ashurnasirpal'ın kıyafetlerinde yükseltilmiş pençeli kanatlı bir aslan tasvir edilmiştir. Achaemenid Persia anıtsal sanatının anıtları arasında bu tür görüntüler bulunmadığından (Achaemenid mühürleri üzerindeki son derece nadir görüntüler hariç), S.I. Rudenko tamamen mantıklı bir sonuca varıyor - bu arsa Altay'da daha önce Batı Asya ile Ahameniş öncesi bağların bir sonucu olarak ortaya çıktı, ancak Altay'da yaratıcı bir şekilde yeniden çalışıldı. [51]

 

Dolayısıyla, Tuva'daki altın avcısını Pazyryk keçe halısının karakterleriyle karşılaştırmanın sonuçları, altın avcısının hiç şüphesiz keçede temsil edilen iki karakterin özelliklerini birleştirdiğini gösteriyor -

(142/143)

Her şeyin Büyük Tanrıçası ve "sfenks" ritüel sahnesine katılan kişi - yarı insan, yarı aslan.

 

Balgazyn kompozisyonunda mevcut olan gerçekliklerin analizi ve arsa çizgileri boyunca diğer anıtlarla karşılaştırılması, en çok tercih edilen olarak 5.-4. yüzyıl kompozisyonunun tarihlenmesini ortaya koymayı mümkün kılar. M.Ö. - Tuva'da ve İskit zamanının Sagly kültürünün Orta Asya'nın bitişiğindeki topraklarında varoluş zamanını ifade eder.

 

Kompozisyonun anlambilim sorunu özellikle önemlidir.

 

İran kahramanlık destanının bölümleri için İskit-Sibirya kompozisyonlarının arsalarında aramanın temeli M.I. Rostovtsev. [52] "Destan" kavramı B.N. Grakov,  [53] M.P. Gryaznov ,  [54] M.I. Artamonov  [55] ve diğer araştırmacılar. İskit temaları üzerine antik çağın romanlarının arsalarındaki karmaşık kült içeriği D.A. Machinsky  [56] ve E.E. Kuzmina. [57]

 

İskit mitolojisiyle ilgili ilk yerli monografi D.S. Raevsky - bu araştırma, İskit "temaları" sahneleri de dahil olmak üzere, yazımın eserlerini deşifre etme deneyimini içerir. [58]

 

Semirechye Sakas'ın sanatındaki mitolojik oranla ilgili doğru sonuç, genç Kazak araştırmacı A.K. Akishev: "Semirechye Sakas'ın" hayvan tarzı "sanatı, hem resmi teistik kültlere hem de kitlesel animistik törenlere, ritüellere ve performanslara hizmet eden mitolojik imgeler kullandı. Tabii ki, sadece irrasyonel anlambilimle sınırlı değildi, tarafları çok çeşitliydi. " [59]

 

Bulgar araştırmacı I. kralın efsanevi biyografisi, kraliyet gücüne layık olduğunun kanıtlarından biri. " [60]

 

Balgazyn kompozisyonunda tasvir edilen durumun açıkça tanımlanmış “etnografik doğasına” (avlanma teknikleri ve kompozisyon tarafından kaydedilen gerçekler) rağmen, sahnenin normal yaban domuzu avını göstermekten (kompozisyonu analiz ederken, "avlanma "Ve" avcı "bizim tarafımızdan geleneksel olarak kullanılmaktadır). Kompozisyonda, bazı bilinmeyen eski göçebeler mitinin bir yansımasını buldum. Tasvir edilen şeyin kült-mitolojik karakteri, Pazyryk'ten keçe üzerindeki sahnelerde gösterilenlerle yukarıda belirtilen tesadüf anlarıyla işaret edilir.

 

Bu sahneye bir köpeğin katılımıyla bir insan ile yaban domuzu arasındaki kavga sahnesi, Avrasya bozkır kuşağının ve eski İran'ın anıtları arasında oldukça geniş bir şekilde temsil ediliyor - bu arsa D.S. Raevsky. Yani, bu arsa sunuldu

(143/144)

İskit Napoli'sinin 9 no'lu mahzeninin batı duvarındaki ünlü duvar resimleri arasında (mızraklı bir atlı, bir domuzu kovalayan iki köpek)  [61] , aynı olay Achaemenid silindir mühürlerinde gösterilmektedir. [62]

 

Coğrafi olarak, Balgazyn kompozisyonunun arsasına en yakın benzetme, Altay'daki Achik vadisinden daha önce bahsedilen hançer üzerindeki görüntüdür. [63] Bu hançerin kulpunda, bir yanda kısa kaftanda, bir elinde hançer ve kılıçla, diğer yanda boynundan bir yaban domuzu tutmakta olan bir adam; avcının arkasında, muhtemelen bir köpek (korozyonla dokunan görüntüler). [64]

 

D.S. Raevsky emin bir sonuca varıyor - bu olay örgüsünün genel bir İran karakteri var ve açıklaması, Trita'nın yaban domuzu şeklini almış bir şeytana mızrakla vurduğu Rig Veda'da. İskit Targitai - İran Traetona-Feridun - Hint Trita imgelerinin yakınlığı da kurulmuş; Bu görüntünün Hint-İran ortaklığı oldukça güvenilir bir şekilde kurulmuştur. [65]

 

Aldy-Bel ve Sagly kültürlerinin taşıyıcıları olan Tuva İskit zamanının kabilelerinin eski İran oikümenine ait olduğu gerçeğinden hareketle, altın kompozisyon üzerindeki bir kişinin imgesinin deşifre edilmesini, ilk insan, tanrısal efsanevi kahraman olan Targitai-Traetona'nın görüntüsü olarak varsaymanın mümkün olduğuna inanıyoruz. Görünüşe göre, tüm sahne Rig Veda'da (X, 99, 6) belirtilene çok yakın görülmelidir.

 


 

Notlar    ^

 

[1] Sefer başı - A.D. Grach (SSCB Bilimler Akademisi N.N. Miklukho-Maclay adını taşıyan Etnografya Enstitüsü), müfrezelerin şefleri - V. Mongush (TNIIYALI), A.V. Vinogradov (Leningrad Pioneers Sarayı).

[2]Altın kompozisyon çalışma için Tuva'dan Leningrad'a teslim edildikten sonra (geçici saklama yeri Peter, SSCB Bilimler Akademisi Büyük Antropoloji ve Etnografya Müzesi'dir), Devlet Ermitaj Müzesi'nden uzmanlar V.I. N.N. SSCB Bilimler Akademisi'nden Miklouho-Maclay, SSCB Bilimler Akademisi arkeoloji enstitüleri ve Ukrayna SSR Bilimler Akademisi, SSCB Bilimler Akademisi Doğu Çalışmaları Enstitüsü, birlik enstitüleri ve özerk cumhuriyetler. Bulgu medyadan çok sayıda yanıt aldı, örneğin: S. Kozlova İskit altınından daha değerli. - Tuvin gerçeği. 07/07/1978; Altın Lazareva T. Epos. - Akşam Leningrad. 10/21/1978; Chesanova T. Tuva'dan bir başyapıt. - Bir hafta. 19-25.02.1979, No. 8 (988); o. Höyüklerin sırları. - Leningrad gerçeği. 02/04/1979; Altın bul. - İşçi 02/13/1979; Skif Alt Dakhin Oldov. - Oktyabriin tuyaa. 1979. No. 7, sayfa 25; Tarih soruları. 1979, No. 6, s.148.

[3] Golikov I.I. Rusya'nın bilge reformcusu Büyük Petrus'un eylemleri, güvenilir kaynaklardan toplanmış ve yıllar içinde tespit edilmiştir. Bölüm 9.M., 1789, s. 443.

[4] Stanyukovich T.V. St.Petersburg Bilimler Akademisi Kunstkamera. M.-L., 1953, s. 12, şek. 4.

[5] Galanina L., Grach N., Torneus M. Jewelry in the Hermitage (Özel depo). L., 1967.

(144/145)

[6] Spitsyn A.A. Kunstkamera'nın Sibirya koleksiyonu. - Rus Arkeoloji Derneği Rus ve Slav Arkeolojisi Bölümü Notları. 1906, cilt 8, no. 1.

[7] Rudenko S.I. Peter I. M.-L.'nin Sibirya koleksiyonu , 1962 (SSCB Arkeolojisi. Arkeolojik kaynaklar koleksiyonu).

[8] Zavitukhina M.P. Peter I. - SGE'nin Sibirya koleksiyonunun tarihi hakkında bir arşiv belgesi . 1974, hayır. 39, p. 34-96; o. Peter I'in Sibirya koleksiyonunun oluşumunun zamanı ve yeri sorusu üzerine - Büyük Peter'in kültürü ve sanatı (yayınlar ve araştırma). L., 1977, sayfa 63-69; o. M.P. Gagarin, 1716'da Peter I. - ASGE'nin Sibirya koleksiyonunda . 1977, hayır. 18, p. 41-51.

[9] Sibirya Tarihi. T. 2. Feodal Rusya'nın parçası olarak Sibirya. L., 1968, s. 40, 125, 136, 137, 171, 311, 312; Brickner A.G. Büyük Peter'in Tarihi. SPb., 1882, s. 601, 661.

[10] Bununla birlikte, Sibirya'dan eşyaların alınmasına verilen önem, P.I. Moshkov zaten 18 Ocak 1717'de kabine sekreteri A.V. Makarov (o sırada Peter I yurtdışına seyahat ediyordu) Gagarin'den altının gelişi ve teslim edilenlerin listesi hakkında bir mektup (bkz: Zavitukhina M.P. Collection of M.P.Gagarin, Peter I'in Sibirya koleksiyonunda, s. 43).

[11] Zavitukhina M.P. M.P. Gagarin, 1716'da Peter I'in Sibirya koleksiyonunda, s. 44 .

[12] Mantsevich A.P. Yemekten önce I. Peter'ın "Sibirya" koleksiyonu hakkında - Arkeoloji. 1973, No. 8, s. 9-27; o. Zaporozhye mezar höyüğünde bulun (Peter I'in Sibirya koleksiyonunun sorusu üzerine). - Avrasya halklarının sanatında İskit-Sibirya hayvan stili. M., 1976, s. 164-193.

[13] Klein L.S. Sarmatyalı tarandr ve Sarmatyalıların kökeni sorunu. Avrasya halklarının sanatında İskit-Sibirya hayvan stili , s. 228-234. Çarş: Melyukova A.I., Moshova M.G. Önsöz. Aynı eser , s. 7-8.

[14] L. Yisl, Sibirya koleksiyonundan altın parçaların döküm sürecini yeniden yapılandırdı: Orijinal, tahtadan veya altından oyulmuştu (yeniden döküm sırasında), ardından bir kil matrisi üzerine bir baskı yapıldı ve matris kurutulduktan veya ateşlendikten sonra, iç yüzeyi üzerinde bir kil bulunan kaba bir bezle kaplandı katman. Daha sonra kumaş çıkarıldı ve fırınlandı ve ürün çift kalıpta döküldü (bkz: Jisl L.K technice zlatych Sibiřskych plaket. - Památky archeologické. Praha. 1961, 52, I, s. 296-505. Karşılaştırın: Rudenko Peter I'in SI Sibirya koleksiyonu, s. 25-27 , Şekil 25-26).

[15] Petrovsky koleksiyonundan bir şeyler yapma tekniği için bkz .: SI Rudenko. Peter I'in Sibirya koleksiyonu, s. 24-27 , iç yüzeylerdeki kumaş baskılarının fotoğrafı - şek. 26.

[16] V.I. Sarianidi, bize Balgazyn koleksiyonundan çok daha sonra, Afganistan'daki (Tillya-tepe) sırasıyla Kuşan dönemine ait kraliyet mezarlarının kazılarından elde edilen yayınlanmamış altın eşyaların bir fotoğrafını gönderdi. Kuşanlar arasında, benzer nesnelerin de merkezi bir köprüsü vardı, V.I.'ye göre çok büyük değillerdi ve dekore edilmişlerdi. Sarianidi, koşum kemerleri, işlevsel olarak Balgazyn bulgusundan farklıdır.

[17] Rudenko S.I. Peter I'in Sibirya koleksiyonu, s. 15, sekme. I , 5; IV , 5; XXIV , 4; Artamonov M.I. İskit'te bir manzara ile kompozisyonlar-si-

(145/146)

Birsk sanatı. CA. 1971, No. 1 , sayfa 82-92; o. Sakaların hazineleri (Amu-Darya hazinesi, Altay mezar höyükleri, Minusinsk bronz, Sibirya altını). M., 1973, s. 143 , 146. Plaketler 22 Aralık 1727'de Kunstkamera tarafından alındı ​​- 2 numaralı listede iki plaket var (“avcılar her ikisine de yaban domuzu atıyor”). Plakaların nerede bulunduğu söylenmez (bkz: M.P. Zavitukhina, M.P. Gagarin'in Peter I'in Sibirya koleksiyonundaki 1716 koleksiyonu, s. 41-42 ).

[18] Rudenko S.I. İskit zamanında Orta Altay nüfusunun kültürü. M.-L., 1960, s. 206.

[19] Aynı kaynak , s. 204-205.

[20] Akishev K.A. Kurgan Issyk (Kazakistan'ın Saks Sanatı). M., 1978, s. 52, şek. 67, 69.

[21] Weinstein S.I. Batı Tuva'daki İskit dönemine ait anıtlar (1954'teki arkeolojik araştırmalara göre). UZTNIIYALI. Konu 3. Kyzyl, 1955, şek. 4, 4, 6; 8, 3; o. 1955'te Tuva'da arkeolojik araştırma - agy. Konu 4. Kyzyl, 1956, şek. 4, 6; o. Kazylgan kültürünün anıtları. TTKEAN. T. 2.M.-L., 1966, sekme. VII, 3; Mannay-ool M.Kh. İskit zamanında Tuva (Uyuk kültürü). M., 1970, şek. 6, 7, 1; Grach A.D. Sagly-Bazhi II'nin mezar alanı ve İskit zamanının Tuva arkeolojisi soruları. - CA. 1967, sayı 3, s. 227, şek. 7.

[22] SSCB Bilimler Akademisi Arkeoloji Enstitüsü'nün Sayano-Tuva keşif gezisinin 1. müfrezesinin kazıları (A.D. Grach, 1966 saha sezonu).

[23] Gryaznov M.P., Mannay-ool M.Kh. Kurgan Arzhan - Erken İskit zamanının "kralı" nın mezarı. UZTNIIYALI. Konu 16. Kyzyl, 1973, şek. 4.

[24] Smirnov K.F. Savromatların silahlanması. MIA. 101 numara. M., 1961, şek. 7, 6, 10. Karşılaştırın: Öyle. Sauromatlar (Sauromatların erken tarihi ve kültürü). M., 1964, şek. 48; Çarş: Moshkova M.G. Erken Savromatskaya (Prokhorovka) kültürünün kökeni. M., 1977, s. 23-25, Şek. beş.

[25] Surazakov A.S. Gorno-Altay Özerk Bölgesi'nin Achik vadisinden bir demir hançer. CA. 1979, sayı 3, s. 265-269, Şek. 1-2.

[26] Melyukova A.I. İskitlerin Silahlanması. M., 1964 ( SSCB Arkeolojisi. Arkeolojik kaynaklar kodu ), s. 14-15.

[27] Artamonov M.I. İskit mezar höyüklerinin hazineleri. Prag - Leningrad. 1966, sekme. 232 - 233 ; Veya des Scythes (Trésors des musées sovietiques). P., 1975, şek. 91 (s. 86-89).

[28] Veya des Scythes, şek. 98 (s. 97); Artamonov M.I. İskit mezar höyüklerinin hazineleri, tab. 224 .

[29] Rostovtsev M.I. Voronezh gümüş kap. - HARİTA. 1914, no. 34, sekme. I, III.

[30] Veya des Scythes, şek. 74 (sayfa 84-85).

[31] Aynı kaynak, şek. 70 (s. 74-75), ayrıntılar s. 78; Mozolevsky V.M. Tovsta Mogila. Kiev, 1979, şek. 68, 70.

[32] Rudenko S.I. Dünyanın en eski sanatsal halıları ve kumaşları (Altay Dağları'nın donmuş höyüklerinden). M., 1968, şek. 46 , 50 a , b .

[33] Rudenko S.I. Peter I'in Sibirya koleksiyonu, sekme. VII , 1, 7.

[34] A.I. Melyukova İskitlerin Silahlanması, s. 14-15.

[35] Smirnov K.F. Savromatların Silahlanması, s. 32.

[36] Grach A.D. Kara-Khol ve Mongun-Taiga'daki arkeolojik kazılar (saha sezonu 1958). TTKEAN. T. 1. M.-L., 1960, s. 93, şek. 32.

[37] Melyukova A.I. İskitlerin Silahlanması, s. 32.

(146/147)

[38] Aynı kaynak, s. 33.

[39] Aynı kaynak.

[40] Bu bilgi, Tuva'da bir avcılık uzmanı olan MM ile birlikte hazırlandı. Munzuk. Eski yaban domuzu avı için bkz: Ermolov L.B. İskit zamanında yaban domuzu avı. - Tüm Birlik Arkeoloji Konferansı Özetleri "İskit-Sibirya kültürel ve tarihi birliğinin sorunları". Kemerovo, 1979, s. 64-65.

[41] Rostovtzeff M. Güney Rusya ve Çin'deki Hayvan Tarzı. Princeton - New York, 1929, yak. 66-67.

[42] Grach A.D. Sagly vadisinde yeni araştırma. - JSC-1975. M., 1976, şek. s. 229 , [ 7 ].

[43] Grumm-Grzhimailo G.E. Batı Çin gezisinin açıklaması. T.2. Bei Shan ve Nan Shan'dan Sarı Nehir Vadisi'ne kadar. SPb., 1899, s. 236-289; o. Çinliler neden kızıllarla iblisleri resmediyor? (Orta Asya'daki sarışın ırkın halkları sorusu üzerine). SPb., 1899. G.E.'nin bu görüşleri. Grumm-Grzhimailo uzun süredir eleştirilere maruz kalmıştır (örneğin bkz: Ksenofontov G.V. Shepherd'ın hayatı ve klasik Doğu'nun mitolojik görüşleri. Irkutsk, 1929, s. 31-36).

[44] Debets G.F. Bir kez daha Orta Asya'daki sarışın ırk hakkında. - Sovyet Asya. 1931, No. 5-6; o. SSCB'nin paleoantropolojisi. M.-L., 1948 s. 143-182.

[45] Alekseev V.P. Tuva'nın antropolojik türlerinin ana aşamaları. - SE. 1962, sayı 3, s. 49-58; o. Güney Sibirya ve Orta Asya'daki Caucasoid ırkı, modern halkların kökenine katılımı. - Sibirya yerlilerinin kökeni ve dilleri (üniversiteler arası konferans materyalleri). Tomsk, 1969, s. 196-198; o. Antropolojik veriler ve SSCB halklarının kökeni. - Irklar ve halklar (modern etnik ve ırksal sorunlar). Konu 3.M., 1973, s. 57-59.

[46] V.I. Bogdanova: Modern Tuvanlar üzerinde yapılan antropolojik bir çalışmanın bazı sonuçları. - SSCB Bilimler Akademisi 1974-1976 Etnografya Enstitüsü'nün yıllık bilimsel oturumunun raporlarının bir özeti. L., 1977, s. 95-97; 1972-1976'da modern Tuvanların antropolojik çalışması. - SSCB Bilimler Akademisi Etnografya Enstitüsü'nün saha araştırması 1976 M., 1978, s. 187-198; Modern Tuvanların antropolojik kompozisyonunun oluşumuyla ilgili bazı sorular. - SE. 1978, sayı 6, s. 46-60; Antropolojik kompozisyon ve modern Tuvanların kökeni ile ilgili sorular. Yazarın özeti. Cand. dis. M., 1979.

[47] Bogdanova V.I. Antropolojik kompozisyon ve modern Tuvanların kökeni ile ilgili sorular, s. 18.

[48] S.I. Rudenko Dünyanın en eski sanatsal halı ve kumaşları, s. 64-66 , şek. 46-50a, b.

[49] Grach A.D. Orta Asya'daki Büyük Tanrıça Kültü. - Orta Asya-Kafkasya okumalarının raporlarının bir özeti. L., 1979.

[50] S.I. Rudenko Dünyanın en eski sanatsal halı ve kumaşları, s. 66-67 , şek. 51 ; Gryaznov M.P. Altay'daki Beşinci Pazyryk höyüğünden efsanevi canavarların mücadelesini tasvir eden hissettim. - SGE. Konu 9.L., 1956, s. 40-42.

[51] S.I. Rudenko Dünyanın en eski sanatsal halı ve kumaşları, s. 68-69 ; Çar: o. Altay ve Batı Asya Sanatı. M., 1961, s. 58-59 .

[52] Rostovtzeff M.J. Orta Asya'nın Büyük Kahraman Avcısı ve Kahramanlıkları. - Artibus Asiae. 1930-1932, IV, 2-3.

[53] Grakov B.N. İskitler. M., 1971, s. 80-81.

(147/148)

[54] Gryaznov M.P. Güney Sibirya halklarının kahramanlık destanının en eski anıtları. - ASGE. Konu 3. L., 1961, s. 7-31.

[55] Artamonov M.I. İskit-Sibirya Sanatında Manzara Kompozisyonları, s. 91-92.

[56] Machinsky D.A. Greko-İskit yazıtlarının bazı eserlerindeki görüntülerin anlamı ve 4.-3. yüzyıl İskitlerinin tarihini anlamak için önemi hakkında. M.Ö. - "Kuzey Karadeniz bölgesinin antik kentleri ve barbar dünyası" konferansının kısa özetleri. L., 1973, s. 26-28; o. Chertomlyk amforasındaki görüntülerin anlamı hakkında. Arkeolojinin sorunları. II (Profesör M.I. Artamonov'un onuruna makale koleksiyonu). L., 1978, s. 232-240; o. Tolstoy Mezarı'ndan pektoral ve İskit'in büyük kadın tanrıları. - Doğu Kültürü (antik çağ ve erken Orta Çağ). L., 1978, s. 131-150.

[57] Kuzmina E.E. Chertomlytsk vazosundaki görüntülerin semantiği üzerine. CA. 1976, sayı 3 , s. 68-75.

[58] Raevsky D.S. İskit-Saka kabilelerinin ideolojisi üzerine yazılar (İskit mitolojisinin yeniden inşasında deneyim). M., 1977.

[59] Akishev A.K. Semirechye Sakaların "hayvan üslubu" nun anlamı ve işlevleri. Orta Asya ve Kazakistan'ın ilk göçebeleri ( Konferanstaki raporların kısa özetleri, Kasım 1975). L., 1975, s. 59-60.

[60] Marazov Ivan. Altın geyik. -Dostluk. 1980, sayı 1, s. 160.

[61] Shultz P.N. İskit Napoli Kazıları. KSIIMK. Konu 21, 1947, şek. 7-a.

[62] Raevsky D.S. İskit-Saka kabilelerinin ideolojisi üzerine makaleler, s. 83. Üzerinde düşündüğümüz konu - bir erkekle bir köpeğin domuzlu arasındaki kavga - Hint-İran oekümeninin ötesine geçiyor. Vb. Zlatkovskaya, dikkatimizi bu olay örgüsünün batı paralellerine çekti: Trakya kabartmalarında benzer sahneler var (batı anıtlarının bizim kompozisyonumuzdan önemli bir farklılığa sahip olduğuna dikkat edin - kural olarak, orada bir ayak kahramanı değil, bir atlı tasvir edilir; ancak, Peter I koleksiyonu da at avcılığını tasvir eder). Kahramanın müthiş yaban domuzu ile mücadelesinin nedeni antik mitolojide de mevcuttur: Herkül'ün dördüncü başarısı, Psofida kentinin çevresini ve yaban domuzunu canlı yakalayan Erymanthian yaban domuzu ile mücadeledir (bakınız: Trencheni-Waldapfel I. Mitoloji. M., 1959, s.278-279 ).

[63] Surazakov A.S. Achik vadisinden demir hançer, şek. 1-2.

[64] Hançerin aynı tarafında, kabzanın üzerinde, yırtıcılar tarafından işkence gören toynaklıların sahnesi vardır, kabzasında yatan eyerli bir at ve muhtemelen yalancı bir kahraman vardır. Diğer tarafta, bir ata koşan hareketli bir arabayı kullanan bir adam resmi var.

[65] Raevsky D.S. İskit-Saka kabilelerinin ideolojisi üzerine makaleler, s. 81-86; Rig Veda (seçilmiş ilahiler). Per., Yorum. ve girecek. Yazan T.Ya. Elizarenkova. M., 1972, s. 387.

 


 

(331/332)    ^

 

Şekil: 1. Altın kompozisyon (a-d - farklı noktalardan fotoğraf; V.S. Terebenin tarafından yapılmıştır)

Şekil 1a'yı yeni bir pencerede açın )

Şekil 1b'yi yeni bir pencerede açın )

 

(332/333)

 

(333/334)

Şekil 1c'yi yeni bir pencerede açın )

Şekil 1d'yi yeni bir pencerede açın )

Şekil 1e'yi yeni bir pencerede açın )

 

 

 

Şekil: 2. Farklı noktalardan altın bir kompozisyon çizimleri ve bir tarama (çizimler sanatçı NP Shepeleva tarafından yapılmıştır).

Şekil 2'yi yeni bir pencerede açın )

 

 

 

yukarı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder